De digitalisering van de maatschappij in het algemeen en die van het notariaat in het bijzonder gaat steeds verder. Tegelijk neemt de cybercriminaliteit toe.
Dit kan je zelf doen
Met een paar simpele stappen zorg je ervoor dat je online beter beschermd bent tegen cybercriminelen.
Hoe bescherm je je onderneming tegen cybercriminaliteit?
Heb je al eens nagedacht hoe je je onderneming kunt beschermen? We geven je vijf tips:
1. Zorg voor bewustwording bij medewerkers
Maak al je medewerkers bewust van de gevaren en stel beveiligingsprocedures en protocollen in. Denk daarbij aan instructies over hoe om te gaan met persoonsgegevens, inlogcodes en pincodes, verdachte e-mails, online betalingen en back-ups.
2. Maak back-ups
Maak regelmatig back-ups van je belangrijkste softwareprogramma’s (zoals Windows), je beveiligingssoftware en data, zodat je na een cyberaanval sneller weer aan het werk kunt.
3. Moderne netwerkapparatuur
Maak gebruik van moderne en professionele netwerkapparatuur. Probeer consumentenapparatuur te vermijden.
4. Denk ook aan gevaren buiten het bedrijfsnetwerk
Smartphones, laptops, usb-sticks en generieke usb-portals zijn met name vatbaar voor besmettingen buiten het bedrijfsnetwerk. Zorg er ook voor dat deze beschermd zijn.
5. Vertrouw niet blind op opslagdiensten
Wees je ervan bewust dat ook websites en diensten waarbij bestanden opgeslagen of verzonden kunnen worden, zoals WeTransfer en Dropbox, ook gehackt kunnen worden.